9BANNER

Resurse suport pentru planuri de afaceri

Acest portal web a fost realizat pentru a vă ajuta să descoperiți informația necesară alcătuirii propriului plan de afaceri. Pentru a realiza un bun plan de afaceri, încercați să studiați în profunzime informațiile oferite pentru fiecare secțiune a acestuia. Anumite resurse informaționale pot fi mai utile decât altele, în funcție de specificul planului dumneavoastră de afaceri.

 

1.   Informații despre sectorul de activitate

O companie poate fi încadrată într-o anumită industrie în funcție de produsele si serviciile pe care le oferă. In aceasta secțiune puteți regăsi informațiile necesare încadrării companiei din punct de vedere legal și al obiectului de activitate într-un anumit sector.

Coduri CAEN – http://www.rocaen.ro/lista-coduri-caen/ sau http://www.rubinian.com/caen_alfabetic.php?litera=A

Legislație pentru înființarea unei firme – http://www.firme.ro/legislatie-infiintare-firma.html

Lege nr. 346 din 14/07/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii: http://www.faimm.ro/wp-content/uploads/2010/12/Lege-nr-346-din-2004-stimularea-infiintarii-si-devoltarii-IMM.pdf

Pasii de urmat în înființarea firmei: http://www.infiintari-firma.ro/pasii.php

Camera de Comerț și Industrie a României: http://www.faimm.ro/wp-content/uploads/2010/12/Lege-nr-346-din-2004-stimularea-infiintarii-si-devoltarii-IMM.pdf

 

2.   Compania, concept, produse și servicii

 

Prezentați firma (afacerea) pe care intenționați să o înființați (derulați). Explicați pe scurt esența conceptului de afacere și apoi detaliați produsele și serviciile pe care le veți furniza. Nu uitați să precizați planul de dezvoltare al afacerii pentru următorii trei-cinci ani.

 

Cărți:

a)     Afacerile, pentru oameni – Richard Branson

b)     Inteligenta pietelor – Michael Shermer

c)     Secretele vanzarii – Geoff King

d)     Avantajul – Patrick Lencioni

e)     The Lean Startup – Eric Ries

f)      Manager contra curentului – Marcus Buckingham, Curt Coffman 

g)     Startup de 100 de dolari – Chris Guillebeau

 

Resurse online:

a)     http://www.hbs.edu/entrepreneurs/ – Antreprenori ai Harvard Business School

b)     http://www.bplans.com/ – Ghid de planuri de afaceri

c)     http://ecorner.stanford.edu/ – Coltul de antreprenoriat, Harvard University

d)     http://www.basepoate.ro/

e)     http://www.antreprenoriatsocial.ro/ro/esential/ – Ghid pentru antreprenoriat social

 

3.   Analiza pieței

 

Această secțiune trebuie să arate că vă cunoașteți clientela, că produsul pe care intenționați să îl oferiți poate face față concurenței. Vă sfătuim să consultați publicațiile diverselor industrii, articolele de presă și informațiile oferite de Camerele de comerț pentru a înțelege funcționarea sectorului economic de care sunteți interesați și pentru a identifica în mod corect segmentul de piață căruia să vă adresați.

 

Cărți:

a)     The Lifestyle Market Analyst – un ghid pentru realizarea unei analize pentru piața bunurilor de consum realizat de National Demographics & Lifestyle

b)     Studiile de piață – Armand Dayan Fernand Bouquerel

c)      Introducere în SPSS pentru cercetarea sociala și de piața – Marian Vasile

d)     Positioning: The Battle for Your Mind – Al Ries, Jack Trout

e)     Cercetarea de marketing – Petre Datculescu

 

Resurse online:

a)     Importanța cercetării de piață: http://www.startups.ro/node/544

b)     Etapele realizării analizei de piață: http://www.plandeafacere.ro/cum-sa/cum-sa-scrii-un-plan-de-afacere/cum-facem-analiza-pietei/

c)      Studii de piață: http://www.retail-fmcg.ro/cat/servicii/studii-de-piata-servicii

d)     Sfaturi practice de la cum să faci un studiu de piață până la cum să implementezi rezultatele obtinute prin acesta: http://www.busreslab.com/

e)     Articol scris de Tim Berry, fondatorul Palo Alto Software, compania care produce Business Plan Pro, oferă sfaturi pentru prognozarea cat mai corecta a vanzarilor initiale: http://www.entrepreneur.com/article/77674

 

 

4.   Planul de marketing

 

Planul de marketing descrie modalitățile prin care firma dumneavoastră își va atinge cifra de vânzări prognozată. Orice idee de afaceri este inutilă dacă nu aveți clienți care să vă cumpere produsul. De aceea, în această secțiune trebuie să vă definiți piața și să subliniați cărui segment de piață vă veți adresa cu prioritate, prezentând specificul clientelei. Prezentați politica de vânzări, de preț, de distribuție, de promovare și cum acestea sprijină realizarea cifrei de vânzări.

 

Cărți

Există numeroase lucrări în limba română sau în engleză care vă pot ajuta în acest demers. Iată doar câteva dintre acestea:

a)     Managementul marketing-ului, Philip Kotler – considerată biblia teoretică a marketingului.

b)     Viaţa mea în publicitate, Claude Hopkins – un autor clasic în domeniul marketing-ului.

c)     Buyology, Martin Lindstrom – o lucrare foarte interesantădespre neuromarketing,

d)     Branduri senzoriale, Martin Lindstrom – despre cum brandurile duc la fidelizarea consumatorilor.

e)     Marketing Warfare, Al Ries & Jack Trout, printre primele lecţii în marketing strategic, un clasic al marketingului.

f)      Tipping point de Malcolm Gladwell, citeşte poveşti de marketing deosebite şi ce anume le-a făcut să devină poveşti demne de menţionat prin cărţi + efectul de Tipping point care este foarte important pentru o afacere.

g)     Guerilla marketing de Jay Conrad Levinson, învaţă ce canale de marketing ţi se potrivesc cel mai bine şi cum să le exploatezi la maximum.

h)     Vaca mov de Seth Godin, un ghid despre afaceri remarcabile.

i)      Gratuit de Chris Anderson, o carte care vorbeşte despre strategia de preţ pe care o folosesc majoritatea start-up-urilor tehnologice.

j)      Call to action: Adaugă în coş de fraţii Eisenberg, este o carte care vorbeşte despre conversia magazinelor online. Este foarte utilă celor care au afaceri online.

k)     Ogilvy despre Advertising este o carte în care David Ogilvy dezvăluie multe din secrete din spatele reclamei sale şi diverse descoperiri despre cum consumă oamenii în general mesajele de marketing.

l)      Introducere in publicitate – Mihaela Nicola, Dan Petre

m)   Tendinte actuale in campaniile de relatii publice – Camelia Cmeciu

n)     Despre brand – Wally Olins

o)     The Art of Social Media – Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick

p)     Decoding the New Consumer Mind – Kit Yarrow

 

Resurse online:

a)     Un loc foarte bun pentru a începe planul de marketing. Site-ul ofera ghiduri și cursuri online tinând de toate aspectele realizării și implementării unui plan de promovare a firmei: http://www.hubspot.com/free-marketing-resources

b)     http://www.marketingprofs.com/marketing/library

c)     American Marketing Association: https://www.ama.org/resources/Pages/default.aspx

d)     Marketing online in Romania: http://www.mvfglobal.com/romania

e)     http://www.marketingresources.us.com/

f)      Publicitate în Romania: https://publicitateromaneasca.wordpress.com/

g)     Baza de date: http://www.lexisnexis.com/en-us/products/lexisnexis-academic.page

h)     http://marketingportal.manager.ro/ Un portal care vă ajută să vă pozitionați produsele și serviciile mai bine și mai deștept

i)      http://www.marketingfocus.ro/ Idei și resurse de marketing

j)      http://www.marketingsherpa.com/ Institut de cercetare specializat în marketing, ale cărui studii și analize sunt în bună măsură disponibile gratuit.

 

5.   Planul de dezvoltare al produselor si serviciilor

 

Natura și durata oricărei activități de proiectare și dezvoltare, precum și resursele financiare implicate înainte ca serviciul sau produsul să fie bun de vânzare, trebuie foarte atent analizate. Proiectarea și dezvoltarea pot reprezenta munca necesară pentru transformarea unui prototip de laborator într-un produs final reușit, pentru a face un produs mai atractiv pentru cumpărători sau pentru a implementa ideea unei afaceri care furnizează orice tip de servicii.

 

Proprietate intelectuala: patente, marci si copyright

a)     Ce este proprietatea intelectuala?: http://www.eucopyright.com/ro/ce-este-proprietatea-intelectuala

b)     http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/intellectual-property-rights/index_ro.htm

c)     Legislatia europeana privind copyright-ul: http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/index_en.htm

d)     EU Copyright Office: http://www.eucopyright.com/

e)     Legislatie proprietate intelectuala in Romania: http://www.inregistrare-marci.ro/legislatie/index.php

f)      Proprietatea intelectuala – Ghid de bune practici: http://www2.unitbv.ro/LinkClick.aspx?fileticket=N3AdVaM8-CM%3D&tabid=2284

g)       Journal of Intellectual Property Law & Practices, Oxford University: http://jiplp.oxfordjournals.org/

 

6.   Planul operational

Planul operational arata modul in care va veti conduce afacerea si cum veti aduce ceva in plus pentru clientii dumneavoastra. Acesta este suma proceselor prin care livrati produsele sau serviciile catre consumator si poate include procesul de productie, transportul, logistica, printarea, consultanta acordata, in functie de obiectul de activitate pe care il aveti.

a)     http://www.lexisnexis.com/en-us/products/lexisnexis-academic.page

b)     Planificarea afacerii – David Butler

c)     http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/err.2000.4.6.53.49?journalCode=err

 

7.   Echipa de management

În această secțiune a planului de afaceri trebuie să descrieți pozițiile de conducere, schema organizațională și a consiliului de administrație și să prezentați pe scurt personalul de conducere. Vă sfătuim să dovediți existența unui echilibru între competențele tehnice, manageriale și de afaceri în realizarea obiectului de activitate.

Carti:

a)     Totul despre lideri, atitudine, echipa, relatii – John C. Maxwell

b)     Lucrul in echipa. Lectii practice – Michael A. West

c)     Cum sa motivam echipa – Rober Heller

 

Resurse online:

a)     Cum sa-ti construiesti echipa de manageri: http://www.entrepreneur.com/article/83618

b)     Crearea unei echipe de management: http://www.entrepreneur.com/article/34976

c)     Despre selectarea membrilor echipei de conducere a companiei: http://www.fundinguniverse.com/blog/2006/07/05/finding-your-dream-team/

 

8.   Grafic cu activități

Realizarea unui grafic al activitatilor necesare inceperii si dezvoltarii unei afaceri este una din partile esentiale atunci cand concepem un plan de afaceri. Pe lângă faptul că ajută la planificarea activității prin stabilirea deadline-urilor importante pentru succesul afacerii, graficul activităților este important deoarece îi convinge pe investitorii potențiali că echipa de management este capabilă să planifice dezvoltarea investiției într-o manieră care recunoaște obstacolele și administrează corect riscul. Deoarece timpul necesar derulării activităților tinde să fie subestimat în foarte multe planuri de afaceri, este important să demonstrați că ați estimat corect perioada necesară pentru implementarea diverselor activități.

a)     Grafic PERT – http://www.netmba.com/operations/project/pert/

b)     Grafic GANTT http://www.netmba.com/operations/project/gantt/

 

9.   Analiza si managementul riscului

 

Dezvoltarea unei afaceri ridică riscuri și probleme, iar planul de afaceri se bazează pe ipoteze implicite în legătură cu acestea. Este important să descrieți riscurile cu care vă puteți confrunta și consecințele evenimentelor care pot afecta negativ afacerea, compania, personalul, produsul și finanțarea activității.

Carti:

a)     Enterprise Risk Management – R.J. Chapman

b)     Project Risk Management – Bruce T. Barkley

c)     Financial Risk Management – S.L. Allen

d)     Operational Risk Management – Mark D. Abkowitz

e)     Diagnostic economic-financiar – Silvia Petrescu

f)      Riscul în activitatea economică. Ipostaze. Factori. Modalităţi de reducere – Petru Prunea

 

Resurse online:

a)     http://businessplancritique.com/business-critical-risks

b)     http://www.businessinsider.com/the-startup-entrepreneur-guide-to-risk-management-2009-6

 

 

 

 

 

 

10.        Planul financiar

 

În această secțiune reperele financiare ale afacerii. Nu exagerați cu tabele complicate și amănunte care mai degrabă îi vor descuraja pe potențialii finanțatori. Planul financiar reprezintă în esență evaluarea unei oportunități de investiție și trebuie să arate necesarul de finanțare pentru derularea activității. De asemenea, trebuie să rezulte de aici potențialul profit al investiției și un calendar al viabilității financiare.

 

 

a)     http://www.conta.ro/

b)     Legislatie contabila si financiara: http://contabilul.manager.ro/legislatie-contabila-15/

c)     Legislatie contabila si fiscala: http://legeaz.net/legislatie-contabila-legislatia-fiscala 

d)     Agentia Nationala de Administrare Fiscal: www.anaf.ro

e)     Calcul costuri start-up: http://www.plandeafacere.ro/download/Costuri%20start-up.xls

f)      Situatiile financiare: http://www.investopedia.com/university/financialstatements/

g)     ORDIN   Nr. 1802 din 29 decembrie 2014 ‐ Partea I pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale şi situațiile financiare anuale consolidate: https://static.anaf.ro/static/25/Anaf/OMFP_1802_2014.pdf

h)     Directiva Contabila Europeana 34/2013: http://codfiscal.net/36657/directiva-201334ue-noua-directiva-contabila-europeana

 

11.        Găsirea surselor de finanțare

a)     http://ufl.summon.serialssolutions.com/search?s.q=financing+your+small+business#!/search?ho=t&l=en&q=financing%20your%20small%20business

b)     http://www.plandeafacere.ro/cum-sa/cum-sa-finantezi-o-afacere/sursele-de-finantare-ale-afacerilor/

c)     http://www.finantare.ro/sursele-de-finantare-ale-afacerilor.html

d)     http://www.antreprenor.su/2012/07/sursele-de-finantare-unei-afaceri.html

e)     http://businessangels.ro/

f)      http://www.finantare.ro/catalog-business-angels

g)     http://www.techangels.ro/

h)     https://angel.co/romania/investors