6 reguli de aur pentru a prognoza acurat fluxul de numerar

Cum să eviți problemele cu fluxul de numerar cu ajutorul unei planificări precise și unei analize corecte a cifrelor

Numerarul este sursa de viață a oricărei afaceri, iar cheia succesului este să știi cum se mișcă acesta. Multe afaceri profitabile sunt distruse de probleme neașteptate cu fluxul de numerar, însă prognozarea și planificarea cheltuielilor îți vor oferi cea mai bună șansă către succes.

Prognozarea fluxului de numerar sună dificil, dar este, de fapt, un proces simplu care presupune să folosești informațiile disponibile pentru a prognoza câți bani vor intra și ieși din firmă la un moment dat.

La prima vedere, pare echivalentul financiar al verficării condițiilor meteo testând aerul cu degetul, dar cercetează mai bine cifrele și vei obține informații prețioase.

Cea mai primitivă formă de prognoză a fluxului de numerar este foaia de calcul, care arată venitul și costurile lunare, cu un total anual pentru fiecare. Pentru detalii suplimentare, poți defalca costurile pe categorii – poate fi util pentru a identifica variațiile periodice de costuri (de exemplu, factura la căldură va fi, probabil, mai mare în timpul iernii). Iată regulile noastre de aur pentru prognozarea flxului de numerar:

1. Fii realist

Prima regulă a prognozării fluxului de numerar este să fii realist, uneori chiar pesimist. O prognoză privind fluxul de numerar nu merită hârtia pe care este printată dacă nu ești judicios când estimezi venitul.

Să plănuiești să dublezi cheltuielile cu publicitatea pentru că crezi că vânzările anuale vor sări de la 100.000₤ la 20m₤ până în ianuarie nu îl va face doar pe bancherul tău să râdă și să te dea afară din birou, ci ar putea cauza o explozie a costurilor în timp ce vânzările rămân la fel.

2. Amintește-ți definiția venitului și costurilor

A doua regulă pentru o prognoză eficientă este să-ți amintești că o factură nu reprezintă venit, iar o cheltuială nu este un cost.

Probabil că sună contra-intuitiv, dar totul are legătură cu banii care intră și ies din contul tău. Poți emite o factură pentru 10.000₤, dar dacă nu este plătită în 90 de zile, vei avea de așteptat 3 luni pentru a jongla cu banii.

În mod similar, poți cumpăra un laptop nou de 1.000₤, dar dacă îl plătești cu un card de credit sau amâni plata, s-ar putea ca impactul financiar asupra soldului să nu fie prea sever sau imediat.

3. Include fiecare articol

Cea de-a treia regulă este să incluzi absolut tot în prognoza ta. O cheltuială cu timbrele poștale omisă sau o factură de utilități uitată nu par sfârșitul lumii, dar în 12 luni toate cheltuielile de acest fel se adună. Dacă îți asumi riscuri financiare, cheltuielile neplanificate te vor afunda ăn datorii.

Obișnuiește-te să incluzi absolut tot și nu face compromisuri. Dacă ai dubii, include-le în prognoză. Este mai bine să incluzi o cheltuială și să nu trebuiască să o plătești decât invers.

4. Plănuiește mai multe scenarii

O bună parte a prognozării fluxului de numerar implică presupuneri. Nu poți știi niciodată care vor fi cifrele din vânzări într-o perioadă dată, în special peste câteva luni. Un mod de a combate incertitudinea este să prognozezi trei scenarii. Pleacă de la cea mai bună presupunere a ta, apoi imaginează-ți un scenariu cu 20% vânzări mai mari și unul cu 20% mai mici.

De exemplu, o afacere care prognozează vânzări de 100.000₤ și costuri de 90.000₤, va face un profit sănătos de 10.000₤. Cu vânzări mai mari cu 20%, profitul ar crește la 30.000₤, ceea ce este foarte bine. Însă, cu vânzări mai mici cu 20%, ar avea o pierdere operațională de 10.000₤.

5. Ia în calcul costurile fixe și variabile

Când separi costurile pe categorii, gândește-te care sunt fixe și care sunt variabile.

Lucrurile cum sunt chiria sau anumite facturi de utilități (internetul, de exemplu) vor rămâne la fel pe toată durata anului, ceea ce ușurează prognozarea într-o anumită măsură. Alte costuri, cum sunt clădura sau electricitatea, pot varia în funcție de sezon – așa că ia în calcul aceste modificări în prognoza privind fluxul de numerar.

Anumite costuri sunt direct legate de profit. Stocurile, de exemplu, trebuie cumpărate dacă sunt vânzări. La fel, profitul este legat și de câte afaceri faci. Dacă ai, dintr-o dată, un număr mai mare de clienți noi, s-ar putea să fie nevoie să angajezi mai mult personal pentru a îndeplini nevoile.

Este important să ții minte că dacă prognozezi o creștere a vânzărilor, costurile vor crește și ele. Și invers, dacă prognozezi o scădere a venitului, baza de costuri va scade ușor.

6. Fă planuri pentru sezonalitate

Cea mai importantă funcție a unei prognoze complete privind fluxul de numerar este să identifici caracterul sezonier al afacerii tale și să îți plănuiești finanțele în consecință.

Dacă cele mai multe vânzări au loc la un anumit moment al anului (de exemplu vinzi brazi de Crăciun sau costume de baie), o progonoză a fluxului de numerar te va ajuta să planifici cheltuielile pentru partea de an când ai cel mai scăzut venit și îți oferă timp să implementezi planuri de contingență în cazul în care fluxul de numerar nu arată bine.

Notă: Acest material este o traducere după 6 golden rules of accurate cashflow forecasting

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>